середа, 8 квітня 2020 р.

Українська мова 9 клас

На 09.04 та 10.04

Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку. Тренувальні вправи 

1. Виконати вправу  328 ст. 183 

2.  Кодовий диктант 
► Проаналізувати структуру складних речень з різними видами зв'язку. Цифрами позначити вид їх: 1 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і сурядним зв'язком; 2 складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і під­рядним зв'язком; 3 — складні синтаксичні конструкції з су­рядним і підрядним зв'язком. 

1. По вечері гості примощуються, де кому вигідніше, а гос­подар виймає книжку, і починається лектура... 2. Хо збирає всю свою потугу: проймаючим холодом віє борода його, чудодійна сила, мов хмари ті, насуває найстрашніші картини перед очі лектора, а лектор наче не помічає сього. 3. Ураз Хо помічає, що від погляду того діються з ним незвичайні речі: з бороди вже не віє проймаючий холод, вона тратить свою чудодійну силу, тіло його меншає, легшає, немов частина його парою взялася або порохом розсипалася. 4. Хо підійшов до села, і перша ха­та, яка кинулася йому у вічі, була шпиталь, місце страждання і заразом боротьби з тим стражданням. 5. Тихо було, мертво, але Хо не помічав сього: він сидів, замислившись. 6. То не віл був у ярмі, звичайний господарський віл, якого паша й спо­чинок, могли зробити щасливим: ярмо було наколене на шию дикому турові, загнаному, знесиленому, але овіяному ще сте­повим вітром 7. Скрізь тепер весело, ясно, світ божий скида­ється на рай, а білява панночка із смутними очима сумує (З тв. М. Коцюбинського).

► Схарактеризувати засоби зв'язку в складних синтаксичних конструкціях: визначити вид сполучників (сурядний чи під­рядний), синтаксичну роль сполучних слів і спосіб морфоло­гічного вираження їх (частину мови).
► З'ясувати, зі скількох частин складаються складні синтак­сичні конструкції. Назвати спочатку речення з трьома час­тинами, потім — з чотирма й шістьома.

3. Дослідження-моделювання
► Змоделювати й записати афоризми, поєднавши частини їх з правого й лівого стовпчиків. Довести, що вислови сфор­мульовано у формі складних синтаксичних конструкцій. Ви­значити вид їх.


1. Я зробив усе, що зміг;
2. Хто шукає — знаходить,
3. Утрачаючи все, не забудь зберегти
     добре ім'я;
4. Ти не вважай, що з-під хвилі
     спокійної дно про­глядає;
5. Поки щасливо живеш, то й рахунку
     не матимеш дру­зям,
6. Коли будеш у Римі, живи римським
     звичаєм;

...а хто стукає — відчинять йому.
...якщо його втратиш, потім будеш ніщо.
...хто може, хай зробить кра­ще.
...коли будеш в іншому місці,
живи, як там живуть.
...а спохмурніє твій день —
бути самотнім тобі.
...там, де спокійна вода,—
може, найбільша глибінь

► Указати на засоби зв'язку у відновлених синтаксичних кон­струкціях. Накреслити лінійні схеми.

Немає коментарів:

Дописати коментар