Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку. Тренувальні вправи
1. Виконати вправу 328 ст. 183
2. Кодовий диктант
► Проаналізувати структуру складних речень з різними видами зв'язку.
Цифрами позначити вид їх: 1 — складні синтаксичні конструкції з
безсполучниковим і сурядним зв'язком; 2 складні синтаксичні конструкції з
безсполучниковим і підрядним зв'язком; 3 — складні синтаксичні конструкції з
сурядним і підрядним зв'язком.
1. По вечері гості примощуються, де
кому вигідніше, а господар виймає книжку, і починається лектура... 2. Хо збирає всю свою потугу:
проймаючим холодом віє борода його, чудодійна сила, мов хмари ті, насуває
найстрашніші картини перед очі лектора, а лектор наче не помічає сього. 3. Ураз Хо помічає, що від погляду того
діються з ним незвичайні речі: з бороди вже не віє проймаючий холод, вона
тратить свою чудодійну силу, тіло його меншає, легшає, немов частина його парою
взялася або порохом розсипалася. 4. Хо підійшов до села, і перша хата,
яка кинулася йому у вічі, була шпиталь, місце страждання і заразом боротьби з
тим стражданням. 5. Тихо було, мертво, але Хо не
помічав сього: він сидів, замислившись. 6. То не віл був у ярмі, звичайний
господарський віл, якого паша й спочинок, могли зробити щасливим: ярмо було наколене
на шию дикому турові, загнаному, знесиленому, але овіяному ще степовим вітром 7. Скрізь тепер весело, ясно, світ
божий скидається на рай, а білява панночка із смутними очима сумує (З тв. М. Коцюбинського).
► Схарактеризувати засоби зв'язку в складних синтаксичних конструкціях:
визначити вид сполучників (сурядний чи підрядний), синтаксичну роль сполучних
слів і спосіб морфологічного вираження їх (частину мови).
► З'ясувати, зі скількох частин складаються складні синтаксичні
конструкції. Назвати спочатку речення з трьома частинами, потім — з чотирма й
шістьома.
3. Дослідження-моделювання
► Змоделювати й записати афоризми, поєднавши частини їх з правого й лівого
стовпчиків. Довести, що вислови сформульовано у формі складних синтаксичних
конструкцій. Визначити вид їх.
1. Я зробив усе, що зміг;
2. Хто шукає — знаходить,
3. Утрачаючи все, не забудь
зберегти
добре ім'я;
4. Ти не вважай, що з-під хвилі
спокійної дно проглядає;
5. Поки щасливо живеш, то й рахунку
не матимеш друзям,
6. Коли будеш у Римі, живи римським
звичаєм;
...а хто стукає — відчинять йому.
...якщо його втратиш, потім будеш
ніщо.
...хто може, хай зробить краще.
...коли будеш в іншому місці,
живи, як там живуть.
...а спохмурніє твій день —
бути самотнім тобі.
...там, де спокійна вода,—
може, найбільша глибінь
► Указати на засоби зв'язку у відновлених синтаксичних конструкціях.
Накреслити лінійні схеми.
Немає коментарів:
Дописати коментар